Chun!

13 October 2012

Janji

Janji. 

Tadi aku tengok tv, orang dalam tv tu cakap sesuatu yang sampai sekarang aku terasa. 

"Janji dengan manusia kita sangat takut kita mungkir tapi janji dengan ALLAH?"

"Dengan manusia kita takut kalau terlewat, kejar masa untuk tepati masa tapi kalau apa yang ALLAH suruh selalu kita tangguh-tangguh"

Dush! Dush!

Tepat kena dekat aku. Camnilah aku. Semangat kadang-kadang siap cepat-cepat, siap turun awal-awal lagi kalau nak keluar. Takut sangat terlewat, takut orang marah sebab aku lewat. tapi? Bila solat, "alah jap lagilah, 5 minit je lagi, awal lagi ni" , Bukan setakat dengan solat, belum campur bersedekah, macam-macam alasan muncul difikiran bagi membetulkan apa yang aku buat. Itu dua contoh yang terdekat, kalau dikirakan macam-macam lagi.

Manusia macam aku, sentiasa buat-buat lupa, buat-buat tak sedar. Allah itukan Maha Mengetahui. Jangan nak selindung.


**************

Peringatan untuk diri sendiri. Diri sendiri selalu lupa dan mengabaikan.


2 comments:

mieramiera said...

insaf!

AKU CHUN said...

Aku pun insaf masa dengar orang dlm tv cakap.