Chun!

07 January 2013

Manja atau memang realiti?

Orang cakap adik bongsu ni manja? Mintak apa je mesti dapat. Aku persoalakan. Ye ke?

SITUASI 1

Aku tengok adik aku, mak aku janji kalau dapat 5A UPSR mak aku kasi RM1k, *janji yang sama mak aku cakap kat aku dulu* 5A aku dapat RM1k seikat takdalah mak aku kasi. Tapi takpe itu cerita lama, sepanjang aku hidup, ber'k' jutaan dah mak aku korbankan.

Berbalik kepada cerita adik bongsu tadi, al-kisah nak dijadikan cerita, dengan penuh syukur dan alhamdulillah adik aku dapat 5A UPSR baru-baru ni. Oke adik aku ni jenis 4A pun tak pernah capai sejak dia jadi pemalas sampai kena turun kelas. 

Bila adik aku dapat je 5A, dia pun cakap kat mak, nak handphone, guna duit hadiah seribu yang mak nak kasi tulah. Mak dalam cerita di atas merangkumi abah sekali, sebab jenis family aku abahmak sama je, takde hadiah asing-asing. 

Petang tu jugak aku teman mak aku cari handphone untuk adik aku. Ini persoalan aku manja atau memang realiti?

Manja : Anak bongsu mintak terus dapat? 
Realiti : Kawan-kawan semua ada handphone. Adik aku kira bersabarlah tunggu result baru mintak. Itu pun harga kurang dari RM600.

 SITUASI 2


Mula masuk sekolah baru ni, adik aku dapatlah sebuah sekolah dan ianya berasrama tapi asramanya tak penuh pun. Mak aku mintak satu je sekolah asrama penuh untuk dia. Itu pun tak dapat. Malas nak rayu-rayu hantar je ke skolah ni. Orang cakap sekolah ni bagus.


Baru tiga hari di sekolah, pihak sekolah membenarkan budak form 1 balik. Adik aku balik. Tiba-tiba dia bawak balik sabun basuh yang kami belikan untuk dia. Untuk pengetahuan, sabun basuh yang kami belikan adalah serbuk.

Aku pun sebagai akak yang bertanggungjawab, tanyalah dengan penuh kesopanan dan kecomelan,'kenapa pulang balik sabun basuh tu'. Dengan selamber dia jawab, 'taknaklah guna sabun ni, takpandai, nak sabun liquid'.

Sebelum dia pulang ke asrama, kami membelikan dia sabun liquid.

Manja : Anak bongsu mintak terus dapat? 
Realiti : Mak aku cakap anak kawan dia pun sama, taknak guna sabun basuh serbuk, nak sabun liquid. Ini juga melibatkan sabun mandi, nak yang liquid juga.
SITUASI 3

Bila dah masuk sekolah baru, bagi adik aku yang minat bersukan mestilah akan mencari sukan kegemarannay juga. Bola sepak.

Balik pada waktu yang sama juga, dia mengutarakan  kepada abahmak, 'nak kasut bola, sana orang main bola pakai kasut".

Mak pun cakap nanati kita pergi beli. 

Keseokkan harinya, kami pergi ke Al-Ikhsan mencari kasutnya. Ye Al-Ikhsan. *aku pakai kasut Mydin je*

Manja : Anak bongsu mintak terus dapat? 
Realiti : Al-Ikhsan ada sale, kata adik aku lelaki yang besar, kalau pergi kedai biasa cari kasut biasa pun area ni jugak harganya. 

*************

Daripada pemerhatian aku, aku perhatikanlah. Budak-budak sekarang dan zaman aku dulu memang lain. Dulu aku kalau dah itu yang mak bapak aku belikan. Itu jelah aku guna. Walaupun malu dengan kawan-kawan yang dah canggih-canggih. Kita guna sabun buku je dikala teman-teman lain guna sabun liquid. Nak mintak lain takut.


Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

top [url=http://finland-online-casino.com/]online casinos[/url] coincide the latest [url=http://www.casinolasvegass.com/]online casinos[/url] autonomous no deposit bonus at the foremost [url=http://www.baywatchcasino.com/]no lay down gratuity
[/url].